reklama

Bola som chvíľu na Cinematiku I.

Pred dvoma rokmi som si pri listovaní nejakého časopisu sľúbila túto vec: narazila som totiž na článok o najväčších medzinárodných festivaloch v Európe a rozhodla som sa, že ich budem navštevovať (každý potrebuje nejakú svojskú záľubu).

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Za tie uplynulé dva roky som stihla dva... hmm... no, veď nikam sa nemusíme ponáhľať. Prvým festivalom bolo Berlinale (už som sa rozplývala v iných článkoch), a tým druhým bol piešťanský Cinematik. Nie, nie som až taký fanatik, aby som týždeň či aj celé trvanie festivalov prespávala niekde v stane a musela stoj čo stoj vidieť všetky premietané filmy. Ale zistila som, že keď sa už počas roka rozhodnem kino navštíviť, nestačí mi americká produkcia blockbusterov a romantických filmov/ komédií/ akčákov s Katherine Heigl v hlavnej úlohe. Prišla som na to, že Európa produkuje rozmanité, zaujímavé a mne omnoho bližšie filmy. Bohužiaľ tie sa nedočkajú premietania v maxikinosálach nákupných centier. Na to treba zbaliť batoh, kamošku a vyraziť v správnom čase do správneho mesta. Aspoň na dva dni.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koniec rozpravy, späť k Cinematiku. Bála som sa, že štyri filmy v jeden deň bude náročné na zrak, nervy aj nohy (všetkým architektom, ktorí majú sen, že navrhnú interiér kina, odkazujem: hlavne veľa miesta na nohy. ďakujem). Filmy však boli chuťovky jeden za druhým, takže som sa ani veľmi nesťažovala.

1.Kynodontas (Dogtooth) Film režiséra Yorgosa Lanthimosa, a vôbec prvý grécky, ktorý som kedy videla (Moja tučná grécka svadba len zavádza titulom). Estónsky filmový kritik Tristan Priimägi, ktorý film uvádzal, sa veľmi jasne vyjadril, že dúfa, že si film užijeme, ale ak sa nám bude páčiť, tak s nami niečo nie je v poriadku. Hlásim sa, som zjavne seriously disturbed.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rodina. Otec, mama, dve dcéry a syn. Veľký krásny dom, bazén, záhrada, vysoké múry. Dom opúšťa len otec, riaditeľ továrne. Spoznávame svet troch takmer dospelých detí, ktoré vedia len to, čo ich naučili rodičia. Nulový vonkajší kontakt. Otec úzkostlivo, až brutálne a zvrátene dozerá na to, aby k deťom nič zvonku nepreniklo. A ak náhodou predsa len niečo prenikne a naruší chod domácnosti a jeho predstavu o výchove svojho potomstva, považuje to za hrozbu, pre odstránenie ktorej urobí čokoľvek.

Veľmi silný film, čo sa myšlienky (najmä po afére Fritzl) aj samotných scén týka. Naturalistiké, brutálne, zahnané až na okraj samotnej uveriteľnosti a vierohodnosti, zvrátené, choré. Človek hľadí na plátno a nestíha spracovávať jednu absurditu za druhou. Napriek tomu fascinujúce.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Neviem, či som odhadla hlavnú myšlienku, či presný zámer, film má každopádne viacero vrstiev, viacero uhlov pohľadu a vyvstáva mi z neho viac otázok ako som pri filmoch zvyknutá. Najsilnejšou líniou je asi obraz človeka žijúceho v nezdravo malom okruhu spoločnosti pod autokratickou nadvládou vlastného otca, ktorá jeho vývoj deformuje dezinformáciami a samotným zákazom žiť normálny život, a tak v ňom prebúdza správanie, ktoré je na prvý dojem až komické, vzápätí však desivé. Druhým momentom je zjavne vrodený inštinkt jedinca rozpoznať, čo je dobré a čo zlé, subjektívne správne a nesprávne, hoci v tom nemá žiaden vzor, podľa ktorého sa môže riadiť. Fascinovalo ma, ako staršia dcéra pochopila, že to čo sa jej deje so životom nie je normálne, hoci to nemala s čím porovnať a nakoniec urobila čokoľvek, aby sa mohla oslobodiť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Film jednoznačne odporúčam- silným žalúdkom a pevným mysliam: http://www.youtube.com/watch?v=JgHiWaovhrA&feature=related

Barbora Budinska

Barbora Budinska

Bloger 
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"wibbly wobbly timey wimey... stuff" Zoznam autorových rubrík:  Berlin, BerlinPrahatrošku kultúrypersonal observationsSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu