reklama

Herbert Tobias v Rudolfíne

Áno, áno, keď sa povie Berlín, vypínam mozog, stúpa mi adrenalín, priblblo sa usmievam a chcem hneď vedieť, že „čo?? Čo s Berlínom... kde? Ako? ...“ Takže výber kultúrneho programu na víkend značne usmernilo jedno z pôsobísk blackwhite fotografa minulého storočia Herberta Tobiasa.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Andreas Baader v čase, keď ešte nebol známy
Andreas Baader v čase, keď ešte nebol známy 

Meno, priznám sa, mi veľa nehovorilo. Ale výstava fotiek ma ešte nikdy nesklamala (hoci s výstavou Jana Saudka som sa stále nestotožnila). A táto sľubovala čierno-biele fotografie najlepších desaťročí minulého storočia v najkrajších veľkomestách sveta a utrápeného homosexuálneho miestami nepochopeného nemeckého umelca- čo viac si želať? :)

Bola som však nadmieru spokojná. Výstava vo mne vyvolala ten u mňa veľmi ojedinelý pocit duševného pokoja a chvíľkovej spokojnosti. Jednotlivé témy fotografií boli „rozhodené“ po viacerých miestnostiach galérie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Fotky modeliek, ktoré by pokojne mohli byť na cover ktoréhokoľvek módneho časopisu aj dnes (a to hovoríme o roku 1953), a v šatičkách, pri ktorých som si hovorila: „Nemohla som sa ja narodiť o šesťdesiat rokov skôr?“

Dlhé nalakované nechty, ateliéry, umelé svetlo a natrénované pózy žien sa v ďalšej miestnosti zmenili na exteriéry, bežné dni a činnosti mladých mužov. Páčilo sa mi úvodné slovo k tomuto „okruhu“ fotografií. Medzi fotkami žien a mužov bol totiž značný rozdiel: fotky žien odrážali Tobiasovu profesionalitu a talent, ale fotky mužov- väčšinou jeho známych a priateľov- odrážali viac jeho samotného- v spôsoboch, akými sa tieto osoby do objektívu dívali a usmievali.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Komu by ešte náhodou nebola fotografova sexuálna orientácia jasná, ten si ju mohol potvrdiť pri sérii fotografií mužských aktov, ktoré ma mierne šokovali jeden za druhým a tým mi trošku bránili pochopiť ich umeleckú hodnotu.

Vyžehlené to mal však chlapec u mňa v posledných dvoch výstavných sálach: fotografie veľkomiest od Berlína, cez Amsterdam, Londýn, Paríž až po New York a dokonca ruské dedinky poblíž frontu počas druhej svetovej vojny, kde sa Tobias dostal ako vojak. Mojimi favoritmi sú, prirodzene, fotografie zachytávajúce Berlín- múr, hraničný priechod Checkpoint Charlie, budova Reichstagu, ale aj neznáme ulice s obchodíkmi a ľuďmi, ktoré mi napriek tomu pripadali povedomé. Jednu po druhej by som si tie fotografie povešala po stenách môjho budúceho bytu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A absolútna srdcovka: Andreas Baader (žiadnu vzburu ani politickú orientáciu v tom nehľadať, prosím:))

Barbora Budinska

Barbora Budinska

Bloger 
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"wibbly wobbly timey wimey... stuff" Zoznam autorových rubrík:  Berlin, BerlinPrahatrošku kultúrypersonal observationsSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu