reklama

Holmes.Sherlock Holmes

Pol roka som sa na ten film tešila. Od leta som si čas od času pozrela trailer (už ho viem naspamäť, resp. všetky tri) a koniec roka sa mi spájal s návštevou kina.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Nikdy som žiadne filmové spracovanie Holmesových „dobrodružstiev“ nevidela. Ale knihy som hltala v detstve s veľkým záujmom. A „neskazená“ cudzími predstavami o tom, ako Holmes vyzeral, som si vytvorila vlastný obraz o ňom, Watsonovi, byte na Baker Street, a Londýne viktoriánskych čias. Nehltala som televízne seriály ani detektívky, preto som si nikdy nezvykla na to, kde mám očakávať zvrat a moment prekvapenia v príbehu. A tak som Doylove príbehy len čítala a nechala som Holmesa prekvapovať ma fascinujúcimi závermi a dokonalou (niekedy až prehnanou a nereálnou) dedukciou. Nepotrebovala som vyriešiť prípad skôr ako on, radšej som sa len nechala unášať dejom a predstavovala som si miesta a ľudí. Doteraz mám v hlave jasný obraz toho, ako vyzeral Holmesov byt, zámok rodiny Baskerville, a špinaví bezdomovci s pokazenými zubami v tmavom, nebezpečnom Londýne.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Môj“ Holmes bol vysoký, extrémne štíhly chlap s klobúkom na hlave a dlhými prstami. Nikdy som si nepredstavovala ako neporiadneho človeka, ktorého by sa ľudia báli alebo ho nemali radi. Bol skôr éterickou bytosťou, niekým, kto klame svojim vzhľadom a je pre ľudí hádankou. Dokonca môjmu silne protidrogovo zanietenému ja vtedy vôbec nevadil kokaín ani ópium, ktoré boli pre Sherlocka rovnako bežné ako šálka silnej čiernej kávy. Bol „ageless“, nehádala som mu vek, a možno sa o ňom aj v niektorom zo svojich príbehov zmieňoval, ale mojou predstavou to už nepohlo.

Naopak, Watsona som si vždy predstavovala ako mladšieho doktora, ktorý nepochybuje o svojej inteligencii, ale vie, že „nadpozemskému“ Holmesovi konkurovať nemôže. Z bytu na Baker Street si najlepšie „pamätám“ pracovňu, v ktorej Holmes prijímal svojich klientov, a z ktorej okna ich sledoval ako vychádzajú z vchodových dverí a nastupujú do drožky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Všetky tieto obrazy sa mi vynárali, keď som šla do kina pozrieť sa na to, ako si Sherlocka Holmesa pre zmenu predstavuje Guy Ritche. Vedela som len, že ma čaká Robert Downey Jr. a Jude Law. Toho prvého poznám len z Kiss Kiss Bang Bang- filmu, z ktorého si pamätám len jednu scénu, aj tá sa mi nepáčila. Viac sa mi s menom Robert Downey Jr. spája hláška Hugha Jackmana na odovzdávaní minuloročných Oscarov: „... Robert, who is an American, played an Australian, playing an African- American- nominated...“ Herec nominovaný na Oscara za vedľajšiu úlohu vo filme Bena Stillera Tropic Thunder- paródii na..., nuž na všetky hollywoodske filmy. Aj z tohto filmu som videla len 15 minút, pretože sa mi robilo nevoľno. Ale inak Downeyho Jr. všetci ospevujú a chvália, opisujú ako správneho „drsniaka“ s dostatočným hereckým talentom, takže mojou voľbou na Holmesovu postavu by sa nikdy nestal, ale vo filme ma milo prekvapil. V jeho podaní je jeden z najznámejších detektívov zdatný po mentálnej aj fyzickej stránke- na jednej strane brilantná hlava, na druhej strane víťaz pouličných bitiek (mierne pripomínajúci predchodcu Jamesa Bonda).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jude Law sa mi zase spája s výkladom obchodu Dunhill na Parížskej ulici v Prahe, ktorý pri prechádzke s mojou Mici nikdy nesmieme minúť, aby si mohla poslintať nad úžasnými fotkami kampane, ktorej medzinárodnou tvárou je Jude už od roku 2008 (veríme, že sa to nezmení). Tiež by som si ho nikdy ako Dr. Johna Watsona nepredstavila, ale bola som rovnako spokojná. Holmesovi výborne sekundoval, nestál v pozadí, hoci sa miestami trochu nasilu snažil zdôrazniť vnútorný boj medzi staromládeneckým, nebezpečným životom, ktorý vedie spolu s Holmesom, a úlohou budúcej vzornej hlavy rodiny a manžela ženy, ktorú práve požiadal o ruku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ani jedna postava nezodpovedala mojej predstave, ale ani ju nenarušila, skôr som Holmesa a Watsona brala ako charaktery, ktoré sa tým mojim veľmi šikovne snažia počas celého deja priblížiť. Postavu Rachel McAdams- Irene Adler, tajomnú Američanku, ktorú Holmes v knihách označoval ako „the woman“ som vo filme vnímala skôr ako nutné zlo, postavu potrebnú na vytvorenie iskrivého napätia a čiastočného vyváženia dvoch hrdinov mužského pohlavia.

Čo sa však s obrazmi v mojej hlave stopercentne krylo, bol Londýn- temný, tmavý, nebezpečný na pohľad, s rozostavaným Tower Bridge, skrátka mesto pochybných existencií a špiny, kde by som nikdy nemala odvahu pohybovať sa sama ani cez deň.

Samotný dej filmu by som označila za priemerný až podpriemerný. Filmový prípad Sherlocka Holmesa nemôže byť žiadnou triviálnosťou, ako protivníka musí mať rovnako brilantnú osobu s pokryveným charakterom, ktorá chce pokoriť a ovládnuť celý svet a jediný, kto mu v tom môže zabrániť je... no veď to poznáme. Lord Blackwood je tým zloduchom, ktorý dokázal zrejme oklamať aj smrť, vstal z hrobu a teraz vraždí podľa rituálov akéhosi starovekého tajného rádu (komu to pripomína Dana Browna, raise your hands, will you?). Jediný Holmes neverí, že Blackwoodove čary nie sú len premyslené triky a je pripravený to dokázať a zločinca chytiť. Domotaná zápletka a „očakávaný nečakaný“ záver, ktorý ulahodí každému skeptikovi, ktorý neverí na mágiu- veď to by nebol Holmes, keby všetko racionálne nezdôvodnil a nevysvetlil. Napriek tomu sa film oplatí vidieť- úžasné slow motions, akcia, britský akcent, vtipné dialógy a situácie vykresľujúce charakter človeka, ktorý bol pre viktoriánske obdobie typickejší ako samotná kráľovná Victoria.

(ak by niekto chcel vedieť môj tip na herca, ktorý by sa do role Sherlocka Holmesa dokonale hodil, tak by som navrhovala škótsky talent Davida Tennanta :-))

Barbora Budinska

Barbora Budinska

Bloger 
  • Počet článkov:  50
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"wibbly wobbly timey wimey... stuff" Zoznam autorových rubrík:  Berlin, BerlinPrahatrošku kultúrypersonal observationsSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu